MŁODZIK (JUNIOR D) – 12–13 LAT
- Wykazują radość z gry i ruchu.
• Mają lepszą zdolność koncentracji od swoich młodszych kolegów.
• Posiadają predyspozycje do osiągania znaczących postępów w nauce techniki piłki
nożnej i działań indywidualnych podczas treningów (tzw. złoty wiek).
• Rozumieją pozytywne aspekty współpracy na boisku.
• Cechuje ich spokój i opanowanie.
• Występuje skok pokwitaniowy.
• Pojawiają się duże różnice w wysokości ciała pomiędzy rówieśnikami.
• Istnieją zaburzenia w koordynacji ruchowej.
ORLIK (JUNIOR E) – 10–11 LAT
- Wykazują radość z gry i ruchu.
• Są spokojniejsze od swoich młodszych kolegów.
• Wykazują większość zdolność koncentracji.
• Postrzegają piłkę nożną w sposób: „partner z piłką, ja z piłką, partner”.
• Dostrzegają potrzebę podawania piłki.
ŻAK (JUNIOR F) – 8–9 LAT
- Duża radość z gry i ruchu.
• Mała zdolność koncentracji.
• Duża wrażliwość, częste zmiany nastroju.
• Mała pewność siebie.
• Postrzeganie piłki w sposób egocentryczny „ja i piłka”.
• Nie widzą potrzeby podawania piłki.
• Niski poziom rozumienia gry.
SKRZAT (JUNIOR G) – DO 7 LAT
Dzieci są w ciągłym ruchu! Gdy zajęcia z przedszkolakami zaczynamy od fazy swobodnej zabawy, wtedy biegają jak nakręcone, skaczą, wspinają się lub kopią piłkę. Ruch to podstawowy czynnik rozwoju dzieci; angażuje wszystkie ich zmysły. Zadając dzieciom różnorodne ćwiczenia ruchowe, czyli takie, które wykraczają poza samą piłkę nożną: rozwijamy ich ciekawość, potrzebę ruchu i radość z niego, zainteresowanie grami, spontaniczność oraz gotowość do podejmowania ryzyka, budzimy w nich chęć do nauki oraz do podejmowania wysiłku, w celu radzenia sobie także z trudniejszymi zadaniami ruchowymi, równoważymy brak ruchu w dzisiejszym społeczeństwie, wspieramy nie tylko fizyczne, lecz także psychiczne, emocjonalne i społeczne procesy rozwojowe.